הצעדים החדשים של משרד התחבורה לגבי אופניים חשמליים

מעת לעת מבינים במשרד התחבורה שצריך לבצע שינויים והתאמות מסוימים על מנת ליצור תשתית (פיסית וחוקית, אם נגדיר זאת כך) שתתאים למצב בשטח בין אם מדובר על צרכים בערים שונות ובין אם מדובר על צורת הרכיבה ועל שינויים מסוימים במבנה וביכולות של אופניים כאלו.

ההתייחסות לחלקו של הרוכב בדרכים

היום ניתן לראות כיצד משרד התחבורה יוזם אפשרות לתת קנסות גבוהים מאוד על רוכבי אופניים חשמליים שעושים ככל העולה על רוחם. כך למשל, מאחר ואסור לרכוב על אופניים כאלו (וגם אסור להיות בעלים שלהם) אם מדובר באדם מתחת לגיל 16 שנים, כל מי שיעבור על כך יהיה חשוף לקבלת קנס משמעותי שיכביד עליו מאוד מבחינה כלכלית. בנוסף, קיימת מחשבה גם על עיכוב ברישיון נהיגה למי שיעבור עבירות הקשורות לאופניים חשמליים ואף החרמה של האופניים.

גם מעבר של בחינת תיאוריה הוא דבר שנבחן ע"י משרד התחבורה. זאת מאחר וברור לכולם שמי שמחויב לרכוב רק על כביש (במקומות שבהם אין שבילי אופניים מוסדרים), חייב להכיר את כללי התנועה. שר התחבורה מנסה לקדם מצב שבו מי שלומד תיאורה בבית הספר יעבור גם קורס קצר לגבי רכיבה על אופניים חשמליים ויחויב לעבור בחינה בנושא.

המשרד מתייחס גם לעבירות חמורות שמבצעים רוכבי אופניים עם מנוע חשמלי מבלי לדעת כמה הם מסכנים את עצמם. כלומר, רכיבה ללא קסדה, רכיבה תוך כדי דיבור בטלפון הסלולארי, רכיבה עם אוזניות וכד', הן דבר חמור, והמשרד שוקל גם כאן לתת קנסות כבדים שיגרמו לרוכבים לחשוב פעמיים אם לעבור על עבירות כאלה.

שימת דגש על שדרוג האופניים

נקודה מאוד חשובה היא זו שמדברת עם רוכבים שמחליטים לגשת לעסק שפועל בתחום האופניים החשמליים על מנת לשדרג את יכולות הכלי. מדובר בדבר חמור מאוד מבחינת משרד התחבורה, ולא קשה להבין למה. אופניים ש"טסים" במהירויות גבוהות או כוללים שיפורים מכאניים מסוימים, הופכים למסוכנים מאוד עבור הרוכב ועבור כל מי שסובב אותו בזמן הרכיבה.

לכן המחשבה היא על הטלת קנס גדול מאוד של 10,000 שקלים למי שייקח חלק במהלך של שינוי המבנה של האופניים או הורדה של מגבלת המהירות שמותרת בחוק ועומדת על 25 קמ"ש. בפועל, יהיה מדובר על קנס גם לעסק שמוכר אופניים משודרגים כאלו שאינם עומדים בתנאי החוק ו/או שהוא מבצע שדרוגים מסוכנים כאלו, ואף על ביטול רישיון העסק.

בין אכיפה להסברה

בין הדברים שבוחן משרד התחבורה בימים אלה אפשר למצוא לא רק רצון לחייב את הרוכבים לבצע פעולות חשובות כמו רכיבה עם פנס תקני בלילה ושימוש באפוד זוהר, אלא גם הצמדה של לוחית רישוי לגוף האופניים כדי שניתן יהיה לזהות אותם.

זאת מאחר והרעיון הוא ליצור שיתוף פעולה עם משטרת ישראל ועם פקחי רשויות מקומיות כדי שניתן יהיה לאכוף את הכללים החדשים. כך יהיה ניתן ליישם החלטות חשובות בתחום זה, ולראות כיצד הן לא נשארות על הנייר בלבד, כמו שאומרים.

דבר חשוב לא פחות הוא הרצון של משרד התחבורה להגביר את ההסברה בכל הקשור לסיכונים הקיימים ברכיבה על אופניים חשמליים. זאת לא מתוך רצון להפחיד מישהו, אלא כדי לחדד את הדברים שיכולים למנוע אסונות מיותרים. ההסברה אמורה לכלול גם את הורי הרוכבים.

מחשבה נכונה קדימה

יפה לראות גם את המחשבה קדימה בכל הקשור לרכיבה על אופניים חשמליים בארץ, כשהכוונה היא לנסות ולהגיע למצב החיובי שקיים בלא מעט מדינות מפותחות בעולם. פרויקט חשוב כמו ה'אופנידן' מראה שאם הוא ייצא לפועל, הוא יביא בעתיד לכך שתהיה רשת מרשימה של מסלולים לאופניים חשמליים מתקדמים ויעילים בכל השטח של גוש דן.  מדובר על שיתוף של 14 רשויות מקומיות ועל יותר ממאה ק"מ של שבילי אופניים בעלות שעומדת על יותר מ-500 מיליון שקלים.

 

 

דלג לתוכן מרכזי