10 כללים חשובים לרכיבה על אופניים חשמליים בישראל

הדרכים בארץ יכולות להיות מסוכנות לא רק לנהגי מכוניות או לבעלי אופנועים, אלא גם לרוכבי אופניים חשמליים. ולכן חשוב להכיר כללים שיכולים להגדיל את רמת הבטיחות בעת רכיבה במקומות שונים ולאורך כל שעות היממה.

  1. הגיל שמותר לרכיבה ולבעלות על אופניים חשמליים -

עוד לפני שמדברים על כללים חשובים אחרים שקשורים לרכיבה על אופניים חשמליים במדינה שלנו, נראה כי יש להזכיר פרט חשוב מאוד שנוגע לגילו של הרוכב. במדינת ישראל אסור לפי חוק לרכוב על אופניים חשמליים אם לא מדובר באדם שהגיע לגיל 16. אילו שאינם בני 16 ומעלה, לא רק שאינם יכולים לרכוב על אופניים עם מנוע חשמלי באף מקום שהוא, אלא שגם אסור להם להיות בעליהם של אופניים כאלו.

 

  1. תקינות כל חלקי האופניים -

עוד לפני שעולים על הכביש או על שביל לאופניים חשמליים יש לשים לב לכך שעל כל חלקי האופניים להיות תקינים. גם אם לא מדובר בכלי תחבורה שחייב לעבור בדיקת תקינות של משרד הרישוי (מה שנקרא "טסט שנתי"), אין הדבר אומר שבעל האופניים אינו אחראי לכך שהוא עולה לכביש או לכל שביל אחר שמותר לרכוב בו, עם כלי דו גלגלי שמסכן אותו ואת סביבתו.

 

  1. הרכבת נוסעים -

כלל חשוב לנהיגה בטוחה על אופניים חשמליים הוא זה שנוגע לאיסור על הרכבת אנשים אחרים. חשוב לדעת שיש מספר מועט של דגמים שנבנו כדי שניתן יהיה להרכיב עליהם נוסעים בצורה בטוחה. אך מאחר ורוב האופניים החשמליים שאנו מכירים אינם כאלו, הרי שאסור להרכיב עליהם אף אחד. אם מדובר על הסעת ילד או ילדה מתחת לגיל 8 במתקן המתאים לכך, הדבר בסדר, אך הרכבה של כל אדם אחר אינה מותרת.

 

  1. חבישת קסדה -

זה צריך להיות ברור לכל רוכב אופניים שקסדה יכולה לחסוך לו הרבה כאב ראש, תרתי משמע. פגיעות ראש יכולות להיות דבר מסוכן מאוד, ובמיוחד אם מדובר בפגיעה לאחר נפילה מכלי דו גלגלי מהיר או מהיתקלות שלו בגורם אחר בעוצמה חזקה.

 

  1. שמירה על נראות -

חשוב מאוד שכל מי שבסביבתו של רוכב האופניים החשמליים יראה אותו כמה שיותר טוב לאורך כל שעות היממה. לכן אפוד זוהר, מחזירי אור ותאורה שנדרשת לפי חוק, יכולים לעשות את ההבדל בין תאונה מיותרת ובין שמירה על הרוכב בכל מקום שבו הוא רוכב.

 

  1. רכיבה במקומות המיועדים -

היום יש יותר ויותר שבילים המיועדים לרוכבי אופניים, ורק עליהם מותר לרכוב. אם אין שביל כזה בסביבה, הרי שמותר לנסוע על הכביש בהתאם לחוקי התנועה. הדבר מדגיש עד כמה זה חשוב להכיר את כללי התנועה הנוגעים לכבישי הארץ.

 

  1. שמירת מרחק -

הצמדות לכלי רכב או התקרבות מוגזמת לכלי תחבורה שונים בדרכים יכולות להיות מסוכנות מאוד עבור מי שרוכב על כלי דו גלגלי חשוף, אם נקרא לזה כך, כמו אופניים חשמליים. לכן יש לשמור מרחק כדי להימנע מהתנגשויות וכד' במהלך הנסיעה.

 

  1. אחיזה ברכב אחר -

פה ושם אנו רואים כיצד רוכבי אופניים אוחזים בכלי רכב שמהיר יותר מהם כדי להגביר מהירות או סתם כדי לעשות שטויות. הדבר אסור בתכלית האיסור, ומי שלא רוצה למצוא את עצמו בסיכון גבוה להתרסקות כדאי מאוד שלא ינסה את המהלך הבעייתי הזה.

 

  1. נהיגה ליד רוכב אחר או בקבוצה -

כשרוכבים בקבוצה או כשרוכבים עם עוד חבר, חשוב לרכוב אחד אחרי השני ולא אחד ליד השני. כך נמנעים מסיכונים מצדם של כלי רכב ממונעים ועוצמתיים שנמצאים גם הם בתנועה על הכביש. קבוצות גם צריכות להיעזר במלווה עם רכב שמסמן את הימצאותם על הכביש.

 

  1. הובלת מטען -

יש חוקים מסודרים לגבי הובלת מטען שמראים באלו תנאים מותר להוביל מטען מסוים ומתי הדבר אסור. מעבר למידות המותרות של המטען יש גם התייחסות להפרעתו לרכיבה ולסביבת הרוכב. זהירות בכל הקשור למטענים תמנע נזקים ואף פגיעות בגוף.

 

לסיכום, אין להקל ראש בכללים הנ"ל, וחשוב להקפיד ולהכיר כל חוק, תקנה או כלל חדשים שמפורסמים באמצעי המדיה השונים. זאת כדי לצאת בבטחה אל הדרך ולהרגיש כיצד אופניים חשמליים יכולים להיות כלי תחבורה יעיל ולא כלי רכיבה מסוכן.

דלג לתוכן מרכזי