לימוד תאוריה לאופניים חשמליים

החל מ-2019 מותר לרכוב על אופניים חשמליים רק אם עוברים מבחן תיאוריה ייעודי ומקבלים אישור כשירות לרכיבה (למי שאין רישיון או אישור מעבר תאוריה על רכב/אופנוע). מוצע פה חומר לימוד יסודי וחשוב המאפשר לימוד רציני לקראת המבחן. לימוד ושינון של חומר זה יכולים להגדיל את הסיכוי לעבור את המבחן כבר בפעם הראשונה. החומר מוצג בחלוקה לנושאים תוך שימת דגש על הסברים פשוטים וברורים.

מעבר מבחן תאוריה ייעודי לרוכבי אופניים חשמליים

מעבר המבחן מאפשר קבלת אישור לכשירות הרוכב, כשמדובר על היתר רכיבה על כל הסוגים של אופניים חשמליים. המבחן מוגדר תחת הסימון A3 והוא מציג דרגה חדשה ו-30 שאלות הנוגעות לרכיבה נכונה, לחוקי התעבורה, ולשימוש בדרך. על מי שמותר לו עקרונית על פי חוק לרכוב על אופניים חשמליים מוטלת החובה לעבור מבחן כזה.

גישה והכנה למבחן

למבחן זה ניתן לגשת רק מגיל 15 וחצי ומעלה, אך אין לשכוח כי החוק בארץ מתיר רכיבה על אופניים חשמליים רק למי שמלאו לו 16 שנים. שאלות הכנה למבחן ותשובות נכונות ניתן למצוא באתר של משרד התחבורה. כדי לגשת למבחן יש להנפיק 'טופס ירוק' (טופס בקשה לרישיון נהיגה) בתחנת הצילום, ורק לאחר שמצלמים את הנבחן ומילוי הטופס, אפשר להיבחן באחד מתוך 45 מרכזי בחינות תיאוריה שממוקמים ברחבי הארץ.

בואו נתחיל בלימוד תאוריה לאופניים חשמליים :)

הגדרת האופניים החשמליים לפי החוק

נתחיל עם ההגדרה של אופניים חשמליים לפי החוק הישראלי. מבחינה חוקית אופניים עם מנוע עזר הם אופניים שיש להם 2 גלגלים המורכבים אחד אחרי השני ומותקן בהם גם מנוע שפועל על חשמל. אופניים אלו הם בעיני החוק רכב לכל דבר ועניין, כך שהתקנות, התמרורים וההוראות שחלים על נהגי מכוניות, אופנועים ורכבים ממונעים אחרים, חלים על הרוכב על אופניים חשמליים גם כן. בנוסף, מי שרוכב/נוהג עליהם נחשב ל"עובר דרך", ועליו להיות בן 16 ומעלה.

 

מהירויות

על אופניים חשמליים להיות כאלו שברגע שהרוכב מגיע למקסימום 25 קמ"ש בזמן הנסיעה חייב המנוע שלהם להפסיק את פעילותו. השליטה באופניים תהיה טובה יותר אם נוהגים במהירות סבירה ולא מגיעים למהירות המקסימאלית כל הזמן, ובנוסף לכך, מהירות סבירה מאפשרת שימוש מבוקר ויעיל יותר בבלמים, האצה מבוקרת וגם מניעת החלקה.

 

צורת הנהיגה הנדרשת

כאן מוצגות נקודות מפורטות שממחישות מהי צורת הנהיגה שנדרשת מאלו שעולים על כל דרך שהיא עם אופניים חשמליים –

  • על הרוכב לתת זכות קדימה להולכי רגל שחוצים מעברי חצייה אליהם הוא מגיע.
  • יש לנסוע כמה שיותר קרוב לצד הימני של הכביש.
  • מי שרוכב בין טורים של מכוניות שעומדות לפני צומת יכול לפגוע בטעות בהולכי רגל שחוצים את הכביש במקום לחצות במעבר חצייה. לכן יש להימנע מנסיעה כזו או להיות ערניים מאוד.
  • רוכב שמתקרב לצומת עם רמזור מהבהב צהוב חייב להאט או לעצור במידת הצורך בהתאם למצב התנועה שמסביב לו.
  • על הרוכב מוטלת חובה לאותת כשהוא מתכוון לסטות מהנתיב שבו הוא נוסע.
  • כשמסיימים עקיפה יש לבדוק במראות מה מצב התנועה ולהפנות מבט קל לאחור מכתף ימין כדי לוודא שניתן לחזור לנתיב שבו נסע הרוכב לפני שעקף.
  • אם הכביש רטוב, חשוב מאוד להאט ולהקפיד לנסוע במהירות שמתאימה למצב בשטח.
  • על הרוכב לשמור מרווח מספק מהרכב שלפניו כדי שיוכל לעצור מיד ולא לגרום לתאונה. מקרים שבהם מתנגש רוכב אופניים חשמליים עם רכב שהיה לפניו והנוהג בו לא הקפיד על איתות הם לא נדירים, ושמירת מרווח ביטחון היא דבר שיכול למנוע זאת.
  • חשוב גם לשמור על מרווח צד מרכבים חונים כדי להימנע מפגיעה ע"י רכב שיצא במהירות ולא הבחין ברוכב, פתיחת דלת לא זהירה של רכב שעומד בצד, או פגיעה בהולכי רגל ובעלי חיים שעלולים להתפרץ לכביש מבין המכוניות.
  • כשמדובר על קבוצת רוכבים של 10 אנשים ומעלה בדרך לא עירונית, יש לדאוג לרכב מלווה שיהיה מאחורי הרוכבים ויפעיל בקביעות את ארבעת מכווני הכיוון שלו.

 

איסורים על הנוהג באופניים חשמליים

על רוכבי אופניים חשמליים חלים איסורים שונים שחשוב להכיר אותם –

  • אסור לחצות את מעברי החצייה של הולכי הרגל תוך רכיבה, אלא שיש להוביל את האופניים ברגל עד לסיום החצייה.
  • אסור לרכוב על האופניים כשהם לא עומדים בדרישות התקן לגביהן.
  • אסור לגרור אף אדם באמצעות האופניים.
  • אסור לרכוב אם הרוכב במצב ששולל ממנו שליטה מלאה על האופניים.
  • אסור לעלות על מדרכה ולרכוב עליה עם האופניים.
  • אסור לרכוב על אופניים חשמליים במנהרה ובדרך מהירה.

 

היתרים והתניות לנהגים

אל מול האיסורים, החוק מתיר לרוכבי אופניים חשמליים אפשרויות רכיבה עם התניות רלוונטיות כדי לתרום לנהיגה בטוחה יותר עבורם –

  • מותר לנהוג בלילה, אך רק אם באופניים מותקנים פנס קבוע מקדימה שמאיר באור לבן עד ל-150 מטרים לפחות במזג אוויר נאה, פנס אחורי עם אור אדום קבוע, ומחזירי אור צהובים על הדוושות.
  • מותר לרכוב על האופניים רק כשמותקנים בהם מנגנון בלימה לעצירה יעילה, מחזירי אור בחלק האחורי, ופעמון.
  • מותר לרוכב לנהוג בשולי דרך (ולעתים הדבר אף חובה עליו אם הדרך לא עירונית או שיש בה שול פנוי המיוצב באספלט).
  • מותר לרוכב להסיע אדם נוסף רק אם האופניים בנויים לכך ומיועדים להסעת אנשים.
  • מותר להרכיב רק ילד עד גיל 8 שנים במידה ויש מושב נפרד לשם כך והילד חובש קסדה שמתאימה לו.

 

סכנות

אין ספק שכל רוכב אופניים יודע שכבישי ודרכי ארצנו מציגים סכנות שונות ומגוונות. הנה מספר דברים חשובים שמצביעים על סכנות אפשריות ומציעים דרכי התמודדות –

עקיפת רכב מצדו הימני מסכנת את הרוכב בכך שהוא מתקרב לאבני השפה כך שהוא יכול לאבד שיווי משקל, להיכנס לשטח המת של הנעקף, ואף לספוג פגיעה אם הרכב שנעקף סטה פתאומית לימין הדרך.

רכיבה על אופניים חשמליים מדגישה עד כמה הם שונים ממכונית שמגנה בצורה מסוימת על הנוהג בה. בנוסף, קל יותר להחליק, לאבד שיווי משקל, וכמובן להיות פחות בולטים כמו כלי רכב גדולים.

בלימה בפתאומיות בנסיעה בירידה חדה מביאה לנעילת הגלגלים ובכך לאיבוד שליטה, לחימום יתר של הבלמים ולבלימה חלשה יותר.

נסיעה בכביש רטוב מסכנת את הרוכב בהתהפכות, החלקה ואיבוד שליטה. המצב הופך למסוכן עוד יותר אם לוחצים בפתאומיות על ידית הבלם.

רכיבה בחושך נחשבת למסוכנת מאחר ולרוכב קשה לזהות אובייקטים שונים בדרך. זאת גם כשאופניו מצוידות כחוק בכל הקשור לאמצעי נראות שונים.

תמרורים וסימונים רלוונטיים לרוכבי אופניים חשמליים

חשוב להכיר את התמרורים ואת הסימונים הרלוונטיים בדרך מאחר וכך מבינים טוב יותר שמדובר בכלי שנע על כבישי הארץ בצורה שלא מאוד שונה מזו שעושה רכב ממונע כגון מכונית או אופנוע.

התמרורים הבאים מראים שאסורה הכניסה לאופניים חשמליים

תמרור אסורה הכניסה לאופניים חשמליים

תמרור 804 אומר שיש לעבור לנסיעה בנתיב המסומן בתמרור

תמרור 804

 

תמרור זה מראה שמותרת לאופניים הכניסה לדרך שלפניה הוא הוצב

תמרור מותרת הכניסה לאופניים

 

סימון זה לרוחב הכביש מציג מעבר חצייה המיועד לרוכבי אופניים

סימון מעבר חצייה לאופניים

 

תמרור זה מצביע על מנהרה בדרך שלפני הרוכב

מנהרה בדרך שלפני הרוכב

 

תמרור זה מזהיר מפני תנועת אופניים בדרך

תמרור תנועת אופניים בדרך

תמרור זה מצביע על שבילים נפרדים להולכי רגל ולאופניים

שבילים נפרדים להולכי רגל ואופניים

תמרור זה מראה שאסורה הכניסה לאופנוע

אסורה הכניסה לאופנוע

 

תמרור זה מציג נתיב חד-סטרי לתנועת אופניים, כך שהנסיעה מותרת רק בכיוון המסומן

נתיב חד סטרי לאופניים

 

התמרור מציג שביל משותף רק להולכי רגל ואופניים

תמרור שביל משותף להולכי רגל ואופניים

 

התמרור מצביע על כך שאסורה הכניסה לאופניים

אסורה הכניסה לאופניים

 

סימון זה מעיד על שביל או נתיב שמיועדים רק לאופניים, ויש לנסוע רק בכיוון החץ

סימון שביל לאופניים בלבד

 

התמרור מציג צורה של אופניים בצבע אדום, כלומר שאין להתחיל בחציית הכביש. מי שנמצא במהלך החצייה חייב לפנות מיד את הכביש

רמזור אדום לאופניים

 

התמרור מציג תמונה של אופניים בצבע ירוק, כך שהחצייה מותרת תוך שמירה על ערנות

רמזור ירוק לאופניים

 

התמרור מסביר שמדובר על מסלול לרכיבה על אופני הרים

מסלול לרכיבה על אופני הרים

 

תמרור זה (שמספרו 218) מסביר שאין אפשרות לכניסה עם אופניים חשמליים

תמרור 218

 

מבין התמונות הנ"ל תמונה מספר 3 מראה רוכב שחוצה במעבר חצייה המיועד לאופניים

מעבר חצייה לאופניים חשמליים

מבין התמונות הנ"ל תמונה מספר 4 מראה שאין אפשרות לרכיבה על אופניים

אזורי רכיבה על אופניים

 

אכיפה

החמרת התנאים לרכיבה על אופניים חשמליים מגיעה יחד עם אפשרויות אכיפה נרחבות יותר מצד הגורמים הרלוונטיים בישראל. מאחר ואנו מדברים לא רק על פקחים של עיריות, הרי שחשוב לדעת גם מה חלקם של כוחות המשטרה במלחמה בנסיעה לא חוקית על אופניים חשמליים.

כך, שוטר שחושד כי רוכב אופניים חשמליים עושה זאת תחת השפעה של סם מסוכן או אלכוהול, יכול לדרוש מהרוכב לעבור בדיקת דם. בנוסף, שוטר גם רשאי להפסיק את הרכיבה ואף להוציא אוויר ושסתומים מהאופניים כדי למנוע המשך רכיבה שלא כחוק.

 

נקודות חשובות

לסיום, חשוב לחדד עוד מספר דברים כדי לכסות היטב את החומר שקשור לרכיבה על אופניים חשמליים בהתאם לתנאים החדשים:

  • בעת רכיבה בחושך, אם המשקף של הקסדה מלוכלך או אפילו שרוט, נוצר מצב שבו קרני האור נשברים עליו, והדבר פוגע לא מעט באיכות הראייה בעת החשיכה.
  • בזמן פניות חדות לא כדאי לבלום בחוזקה מאחר והדבר יכול לגרום להחלקה של הגלגל האחורי.
  • רוכב שמרגיש שבלם היד של האופניים לא בולם חייב להפסיק את נסיעתו מיידית.

השקעה רצינית בלימוד החומר הנ"ל תאפשר לרבים לא רק לעבור את המבחן הייעודי, אלא גם לרכוב ברמת ביטחון גבוהה יותר תוך סיכון מינימאלי בכל רכיבה. לכן כדאי מאוד להתאמץ ולהכיר את החוקים והכללים, ולחזור הביתה בשלום.

כעת, אפשר לרכוש אופניים חשמליים בראש שקט!

דלג לתוכן מרכזי